Covid19 - Aanvraag certificaat

De afgelopen weken ontvangt onze sociale dienst meer en meer vragen over de aanvraag van Covid-certificaten voor bewoners. In dit nieuwsbericht geven we u graag wat meer informatie over het certificaat en over de aanvraag ervan. Wanneer u als familielid een bewoner meeneemt op restaurant bent u immers verplicht om het certificaat voor te leggen.

  1. Wat is een Covid-certificaat?

Het COVID-certificaat is een document, dat zowel op papier als digitaal te verkrijgen is, met daarop een QR-code (een soort streepjescode die snel gescand kan worden) met alle essentiële informatie.

Voorbeeld van een QR-code
Voorbeeld van een QR-code 

Als je de QR-code laat scannen, kan de organisator van een evenement of het personeel van een fitness- of horecazaak snel nagaan of je over een coronacertificaat beschikt. Zo weet de organisator dat je gevaccineerd bent, recent een negatieve test hebt afgelegd of recent hersteld bent van corona.

Wie je coronapas controleert krijgt geen toegang tot je medische gegevens. De organisatie of het bedrijf dat je certificaat scant, krijgt enkel deze gegevens te zien: je naam en voornaam, de geldigheidsduur van het certificaat en of het nog geldig is.

  1. Hoe vraag je het certificaat aan?
  • CovidSafeBe-app

Via je smartphone kun je de officiële CovidSafeBe-app downloaden. Daar moet je drie vragen beantwoorden die uitwijzen welke Covid-certificaten er voor jou beschikbaar zijn. Om die in de app te ontvangen, moet je je aanmelden met een digitale ID, zoals Itsme.

  • Website

Op de website www.covidsafe.be vind je de link naar de overheidswebsites waar je jouw certificaat kunt downloaden en eventueel afdrukken. Het is ook mogelijk het certificaat te laten opsturen naar je thuisadres (hou rekening met levertijd van ongeveer 1 week).

Voor deze manier heb je je identiteitskaart met pincode en kaartlezer of een digitale sleutel (zoals itsme) nodig.

  • Telefonisch

Vlamingen kunnen telefonisch een papieren document aanvragen op het nummer 078 78 78 50. Voor Brusselaars is dat nummer 02 214 1919. Aan de hand van je rijksregisternummer krijg je het document dan opgestuurd naar je thuisadres. Hou er wel rekening mee dat het na je telefoontje zeker een week duurt voor je het document ontvangt.

bron: www.vlaamse-ouderenraad.be

Neem contact op

Sint Bernardus Bertem
Egenhovenstraat 22
3060 Bertem | België
016 49 08 11
Rechtstreekse nummers diensten
info@stbernardus.be

onshartkloptvooru02